Kranj – 2. trajnostna mestna občina v državi
Kranj, 2. november 2020 – Mestna občina Kranj je v tekmi za naziv najboljše e-mobilnostne mestne občine v Sloveniji zasedla 2. mesto. V tesnem boju jo je za pičli dve točki premagala Ljubljana. Glasovanje javnosti je kranjski občini prineslo največ točk, tehtnica pa se je na stran ljubljanske nagnila na podlagi ocene strokovne komisije organizatorja izbora Društva Emobility.
Strokovna komisija Društva Emobility je Mestno občino Kranj (MOK) uvrstila med tri mestne občine, ki so na področju e-mobilnosti in mikromobilnosti naredile največ v slovenskem prostoru, hkrati pa njene načrte za prihodnost ocenila za najboljše. Med mestnimi občinami sta se v veliki finale izbora poleg Kranja uvrstila še Celje in Ljubljana. Javno glasovanje je pripadlo Kranju, končno zmago, izračunano na podlagi seštevka ocen strokovne komisije in javnih glasov, pa si je pred Kranjem zagotovila Ljubljana.
»MOK je predstavila zelo zanimivo vizijo širšega projekta trajnostne poti občine, ki ga bo v prihodnje zelo zanimivo spremljati. Je pa trenutno v idejni fazi oziroma na začetku izvedbene. Zelo pozitiven je pristop, da bo električna energija, ki bo napajala polnilne postaje, proizvedena iz sončne energije in torej tajnostna ter brezogljična,« je načrte MOK ocenila Maša Švab, članica strokovne komisije. »Kranj ima velike načrte. Če jim jih bo vsaj delno uspelo uresničiti, bo postal v prihodnje brez dvoma e-mobilnostna metropola Slovenije,« pa je končno razvrstitev, v kateri je Ljubljana prejela 16 točk, Kranj 14, Celje pa 6, komentiral Primož Lemež, predsednik strokovne komisije izbora.
S čim je navdušil Kranj
Cilj MOK je Kranj spremeniti v pametno mesto. Projekt e-mobilnosti, ki naj bi se končal leta 2035, je razdeljen na tri stebre. V prvem se MOK osredotoča na zamenjavo voznega parka uprave in zavodov. V drugem je njen cilj vzpostavitev javnih polnilnih centrov. V tretjem pa si bo prizadevala za postavitev sončnih elektrarn in shranjevalnika električne energije. S tem se MOK zavzema za zmanjšano rabo energije, stroškov in obremenitev okolja.
MOK v teh dneh izvaja analizo prehoda na električne avtobuse. V prihodnjem letu naj bi zamenjali že prve štiri. Za še boljšo promocijo trajnostne mobilnosti načrtuje postavitev novih električnih polnilnic za hitro polnjenje vozil, ki jih bodo lahko uporabljali tudi novi avtobusi. Hitrost realizacije projekta bo odvisna tudi od pridobitev sredstev Eko sklada. V načrtu MOK je tudi mestna kartica MOK oziroma Gorenjske. Pri tem želi Kranj ponuditi odprt sistem, ki bi lahko vključeval vse storitve s tega območja, najsi bo to gostinski ali taksi promet. Sistem naj bi vključeval tudi program zvestobe.
Sicer pa se MOK ponaša z največjim elektrificiranim sistemom za izposojo koles v Sloveniji. Že pred leti je uvedla na območju peš cone v starem Kranju prevoz na klic, ki ga izvaja električni mini bus. Prebivalcem in obiskovalcem je na voljo sistem za souporabo električnih vozil preko sistema Avant2go, ki je povezan s številnimi mesti po vsej Evropi. V Kranju je sedaj na voljo 20 parkirnih mest za souporabo vozil, v pripravi pa je širitev sistema. Poleg šestnajstih zasebnih polnilnic so lastnikom električnih vozil na voljo tudi tri javne. V prihodnje naj bi jih pridružili še več deset.
Z digitalizacijo do dviga kakovosti bivanja v MOK
Med cilji MOK je tudi digitalizacija MOK. Ta zajema nadgradnjo tehnologije, infrastrukture, osveščanje in usposabljanje zaposlenih. Pomemben del zgodbe pa je tudi piloten projekt Pametna Mlaka. V njem je več lokalnih podjetij in podjetje Riko uspešno združilo znanja in izdelalo rešitve, ki sledijo usmeritvam MOK pri vzpostavljanju Kranja kot pametnega mesta. Končna rešitev omenjenega projekta bo omogočala zbiranje, prikazovanje in analizo podatkov iz pametnih števcev (elektrika, plin, voda), pametnih senzorjev za okolje in promet. S tem bo MOK dobila vpogled v organizacijo, vodenje in izzive tovrstnih projektov ter model, ki bo primeren tudi za preostali del občine in širše. Cilj je namreč z uporabnimi digitalnimi rešitvami v soseski dvigniti kakovost bivanja občank in občanov.